Dla rodziców

Drodzy Rodzice!


Przez wzgląd na nadzwyczajną sytuację, w jakiej się znajdujemy, codziennie będziemy umieszczać na stronie zagadnienia i zadania, które mogą Państwo realizować z dziećmi w domu. Będą to zabawy, zagadki, nauka wiersza, czy propozycja zabaw ruchowych. W miarę możliwości będziemy umieszczać linki to ciekawych stron. Sedecznie zapraszamy do zakładek poświęconych j. angielskiemu, logopedii i gimnastyce korekcyjnej po lewej stronie, gdzie znajdą Państwo kolejne zadania i inspiracje do wykorzystania.

 

W ŚWIECIE KULTURY

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia w uważnym słuchaniu

Zapraszamy do wysłuchania wiersza o pewnym artyście. Zastanówcie się, dlaczego był ciągle zatroskany? Co namalował?  Dlaczego żona malarza bardzo się na niego rozgniewała? W jaki sposób pomógł mu lekarz?

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WGEjVFAZmqA

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia motoryki małej, ksztaltowanie poczucia estetyki

 

Marzyliście kiedyś aby zostać malarzem? Zapraszamy do pracowni plastycznej p. Marty, która krok, po kroku pokaże nam jak stworzyć dzieło inspirowane słanwym malarzem C. Monet. Do tego zadania potrzebujemy białą kartę formatu A3 (bądź wykorzystujemy to, co mamy w domu), kolorowe kartki w odcieniach niebieskiego, klej, nożyczki, farby akwarelowe (bądź te, które mamy w domu), chusteczki higieniczne, papilotki od muffinek. Jesteście gotowi?

źródło: WSiP Plastyka - w pracowni malarza from WSiP - Nowoczesna Edukacja on Vimeo.

 

Zadanie

CELE: zapoznanie z muzeum, rozbudzenie zainteresowania

 

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym Nina opowiada, "Co to jest muzeum?". Zapamiętajcie jakie rodzaje muzeum wymienia dziewczynka. Jaki szczególny rodzaj muzeum omawia Nina w drugiej części filmu? Zapraszamy do odtworzenia pierszej i drugiej części filmu.

   

 

źródło: http://edu.nid.pl/materialy-edukacyjne/co-to-jest-muzeum

 

Dla zainteresowanych proponujemy wirtualny spacer po Muzeum Wsi Lubelskiej, czyli nasz Skansen.

Link: https://skansen.lublin.pl/pl/uncategorized/wirtualny-spacer-zrealizowany-w-ramach-zadania-tedy-droga/

 

Zadanie

CELE: doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10

 

Zapraszamy do zadań matematycznych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Aby wykonać zadanie należy wpisać w pustą kratkę wynik. Następnie kliknąć "Enter". Link umieszczamy poniżej.

 

Wersja dla dzieci starszych:

Link: https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-10_52_7?fbclid=IwAR3bgs3MfukXidM0bYKn7eG9hBUM8GzegxWvWLPHvYlzWrHzEaCMZHtwr6Y

Wersja dla dzieci młodszych:

Link: https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-zwierzatek-w-zakresie-6_51_209?fbclid=IwAR1TzRxtLvS1P8IRIgVWBGwfcMHp5IDfOqyPqKDiwp7ZHHg8X-ygIApQVEw

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia w przekraczaniu linii środkowej ciała, kształtowanie koordynacji obustronnej

 

Na zakończenie zabawa na pobudzenie naszej głowy. Przygotowujemy dwie karteczki lub podstawki pod kubek, klocki (to, co mamy w domu). Zaczynamy od poruszania się w przód, w tył i młynka.. Dokładna instrukcja dla Rodziców w filmie poniżej.

 

źródło: https://www.youtube.com/watchapp=desktop&v=zo8gBUfW4pg&list=UU72OjveK846Yfk_V4tiv2Tw&index=1&fbclid=IwAR33UNHbJjp3

_ZMXDyIz4zoCk0bt_HhwmEgxGR1i9KWmchb8DyrlsF3Qzaw

 

Zadanie

CELE: rozbudzenie ciekawości, odwołanie się do własnych doświadczeń

 

Dzisiaj rozpoczynamy zagadą. Rodzic czyta, a dziecko próbuje odgadnąć o jakim miejscu mowa.

 

Każdy widz w mroku w fotel się ściska.

W ciemnościach wielki ekran rozbłyska.

Na nim kreskówki, komedie, baśnie.

To je najlepiej oglądać właśnie!

 

(kino)

źródło: Planeta dzieci Przewodnik kierunkowy, wyd. WSiP s.62.

 

Zadanie

 

CELE: zapoznanie się ze sposobem tworzenia filmu rysunkowego

Zapraszamy na krótki film p. Romana Barana, w którym dowiecie się jak powstaje film rysunkowy zanim trafi do kina. Jesteście ciekawi?

 

Jak powstaje film animowany

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ifmOtDWIchs

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia logicznegO myślenia

Do tego zadania przygotowujemy wspólnie z Rodzicami podpisy; aktor, reżyser, kostiumograf, kamerzysta. (Dzieci z zerówki otwierają książki na stronie z tym zadaniem). Wykonujemy polecenie umieszczone poniżej. Dzieci, które nie mają naklejek umieszczają własne podpisy.

źródło: Planeta dzieci, sześciolatki, s.8.

 

Zadanie

CELE:  rozwijanie motoryki małej

źródło: Planeta dzieci, sześciolatki, s.8.

 

Zadanie

CELE: przygotowanie dłoni do pisania, ćwiczenia koncentracji

Zapraszamy do skorzystania z animacji, która ma na celu przygotowanie dłoni do pisania "f". Chętne osoby odtwarzają i wodzą paluszkiem w powietrzu/ na kolanie/ na plecach kogoś z rodziny przedstawiony wzór.

źródło:https://www.wsip.pl/naukazdalna/zasoby/planeta-dzieci-pieciolatek/?aitem=10411,2047

  

Zadanie

CELE: śpiewanie piosenek z repertuaru przedszkolnego

 

Zapraszamy do zabawy ze śpiewem "My muzykanci Konszabelanci". Dla przypomnienia tekst umieszczamy poniżej. W momencie pojawienia się danego instrumentu (nagranie utworu), naśladujemy grę na nim. Próbujemy?

 

Tekst piosenki: 

 

"Jestem muzykantem, konszabelantem,

my muzykanci konszabelanci,

ja umiem grać- my umiemy grać..."

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fQZ0BL1JJS4

 

Zadanie

 

CELE: ćwiczenie spostrzegawczości, układanie sekwencji

Zapraszamy do dokończenia sekwencji. Aby wybrać daną figurę klikamy na nią. Następnie przechodzimy na kolejną stronę kilkając na "dalej". Link do gry umieszczamy poniżej.

 

Link: https://eduzabawy.com/cwiczenia-online/przedszkole/sekwencje/

 

Zadanie

 

CELE: przybliżanie teatru cieni

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego przedstawienia autortswa Teatru Groteska. Tym razem aktorem będzie cień.

Teatr cieni- „Chory kotek”.

 

Wysłuchajcie uważnie i powiedzcie Rodzicom:

- Dlaczego kotek był chory i gdzie leżał?

-Kto przyszedł do kotka i jakie podał zalecenia?

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=m8aUE7C_tQA

 

Zadanie

CELE: rozwijanie wyobraźni twórczej

Zachęcamy do wspólnego przygotowania afiszu- czyli plakatu na przedstawienie pt.”Chory kotek”. Do tego zadania przygotowujemy duży karton, może wycinki z gazet i coś do rysowania; kredki, flamastry (to, co mamy w domu). Pamiętajcie aby na plakacie pojawiło się jak nawięcej informacji.

 

Zadanie

CELE: rozwijanie aktywnosci słownej

Pewna rodzina wybrała się do teatru na przedstawienie. Spróbuj razem z Rodzicami ją opowiedzieć. Rodzic czyta, a Dzieci uzupełniają luki zaznaczone obrazkami. Starsze Dzieci próbują czytać wspólnie z Rodzicami.

Jak myślicie, co to za baśń? Jakie mogło być zakończenie? 

 

źródło: http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2020/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=15

 

Zadanie

CELE: zapoznanie się z budową współczesnego teatru

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym prezentowane są poszczególne miejsca w teatrze. Jak myślicie, jak nazywa się miejsce, gdzie odbywa się spektakl? A gdzie siedzą widzowie? Odpowiedzi na pytania znajdziecie w prezentacji.

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY

 

Zadanie

 

CELE: rozwijanie orientacji przestrzennej

Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem na karcie pracy.

 

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia grafomotoryczne dłoni

Doprowadź każdego widza do jego miejsca.

 

 

Zadanie

CELE: przybliżenie miejsca kultury- teatru, zdobywanie doświadczeń

Niestety nie możemy wybrać się osobiście do teatru ale zapraszamy na wspólny spacer- wirtualnie po Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Zaczynami po kliknięciu w interesujące nas miejsce np. Widownia (lewa strona). Na samym dole mamy możliwość wyboru piętra, a jeśli interesują nas konkretne miejsca na zewnątrz, klikamy na żółte kółeczka umiejscowione przed budynkiem. Życzymy udanego zwiedzania!

 

Link: https://teatrwkrakowie.pl/wirtualnyspacer/index.php

 

Zadanie

CELE: wykorzystywanie wiedzy w praktyce, ćwiczenia z zakresu ed. językowej

A teraz propozycja zadań dla dzieci starszych. Rodzic czyta krótkie opowiadanie, a dzieci uważnie słuchają. Po wysłuchaniu zachęcamy do wykonania przygotowanych ćwiczeń. Przejdziemy do nich po kliknięciu zielonej strzałki umieszczonej w prawym, dolnym rogu strony. Aby przejść na stronę zadania klikamy na link umieszczony poniżej.

Link: https://www.ekreda.pl/public/view/6495617713963008

 

WIELKANOCNE ZABAWY

 

Zadanie

CELE: ćwiczenia motoryki małej, doskonalenie umiejętności sprawnego przeliczania

 

Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa 

Zapraszamy do wspólnej zabawy paluszkowej. Dziecko siedzi, a  rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i  odpowiada na pytania. 

 

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło. 

 

Zadanie

 

CELE: utrwalanie sylab ze spółgłoską B.

 

Sylabowe łączenie – sylaby ze spółgłoską B.

Aby wykonać zadanie należy połączyć ze sobą ilustracje zawierające taką samą sylabę lub takie same sylaby. Zakres sylab w ćwiczeniu:BO, BO, BU, BÓ, BE, BI, BY

 

źródło: https://centrumneuron.com/produkt/sylabowe-laczenie-sylaby-ze-spolgloska-b/

 

Zadanie

 

CELE: ćwiczenia spostrzegawczości, doskonalenie umiejętności odczytywania kodów.

 

Pokoloruj obrazek zgodnie z poleceniem na karcie pracy.

źródło: https://centrumneuron.com/produkt/sylabowe-laczenie-sylaby-ze-spolgloska-b/

 

 

Jako propozycję na dzisiaj polecamy start nowego cyklu podcastów "Strefa rodzica" stworzonego przez Polskie Radio. Znajdą tam Państwo ciekawe podcasty dla siebie obejmujące tematykę  z zakresu prawo rodzinnego i opiekuńczego, zdrowia, psychologii, oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa. Dla najmłodszych na stronie znajduje się wiele ciekawych propozycji bajek w formie słuchowisk. Poniżej umieszczamy linki, które przeniosą nas w wybrane miejsce.

Link do ramówki: https://www.polskieradio.pl/18/5575/

Link do biblioteki podcastów: https://podcasty.polskieradio.pl/search/

Link do strony: https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom 

 

Zabawa ruchowa Turlające się jajo

CELE: rozwijanie koordynacji ruchowej, zdobywanie świadomości ciała

 

Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką . Turla się we wskazaną przez rodzica stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi. Uważa, aby nie zderzyć się z przeszkodą( rodzeństwo, poduszki rozłożone na podłodze) – wtedy pisanka może pęknąć. Jeśli tak się stanie (dzieci zderzą się), rodzic  podchodzi do dziecka, sprawdza, czy pisanka jest cała, lekko naciskając dziecko w rożnych  miejscach. Stwierdza, że wszystko jest w porządku, i zabawa toczy się dalej.

 

Zadanie

CELE: utrwalanie zdobytej wiedzy, odwołanie się do własnych doświadczeń

 

Poniżej przedstawiamy interaktywną prezentację o tematyce wielkanocnej.

Zaczynamy po kliknięciu strzałki skierowanej w prawo. Aby pokazało nam się zadanie klikamy na widoczną strzałkę, bądź np. zajączka, odnośnik.

Zachęcamy do wspólnej zabawy!

źródło: https://view.genial.ly/60578904f3bc7f0da6b9943f/presentation-wielkanoc

 

Zadanie

CELE: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania

 

Zapraszamy do wspólnej nauki piosenki „Hopla, hopla”. Poniżej znajduje się tekst piosenki i nagranie utworu.

 

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa             

Skacze zając hopsasa! / x4

 

1.Wskoczył zając do kurnika,

Zebrał jajka do koszyka.

Z nich pisanki zrobił sam

I w ogródku schował nam.

 

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! / x2

 

2.Były w trawie i wśród liści.

Ozdobimy nimi dom,

Bo pisanki po to są.

 

Ref: Hopla, hopla, raz i dwa

Skacze zając hopsasa! / x4

 

źródło: https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

 

Zadanie

CELE: rozwijanie myślenia konkretnego, wychwytywanie powtarzających się sekwencji

 

Polecamy zabawę „Pisankowe rytmy”. Do tego zadania potrzebujemy 5 jajeczek; mogą to być wycięte szablony z kolorowego papieru lub plastikowe/ styropianowe jajka.  Wspólnie z Rodzicami, Rodzeństwem układajcie rytmy, jakie tylko przyjdą Wam do głowy!

 

Zadanie

CELE: ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalanie umiejętności przeliczania

 

WIELKANOCNE PRZELICZANIE

Przelicz ile jest  zajączków, kurczaczków w pisance, koszyczków, kurczaczków z koszyczkiem i pisanek. Odpowiedzi zapisujemy w kratach poniżej poszczególnych obrazków lub na własnej kartce.

 

">

 

Propozycja do samodzielnej pracy

Dzisiaj propozycja dla starszych dzieci- zadania rozwijające umiejętności językowe. Wchodzimy na link umieszczony poniżej. Na stronie wybieramy ineteresujące nas zadanie. Platforma jest bezpłatna.

Link: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kursy/417/nauka-literek-online

 

 

Zadanie 

CELE: doskonalenie motoryki dużej

 

Zapraszamy do wspólnego, wiosennego tańca. Rodzice wspólnie z dziećmi odtwarzają umieszczone poniżej nagranie. Do tańca będziemy potrzebować chusteczek, apaszek lub też możemy wykorzystać paski bibuły, wybór należy do Was. Film zawiera pokaz kroków. Dlatego każdy może dołączyć do wspólnej zabawy. Zapraszamy!

Wiosna, wiosenka!

 

źródło: Film autorstwa Zabawa- Taniec- Energia, link: https://www.youtube.com/watch?v=H2Sx4o2qCNM

 

Zadanie 

CELE: ćwiczenia aparatu mowy

 

Przedstawiamy propozycję wierszyków rozwijających mowę dzieci. Rodzice czytają a dzieci powtarzają i próbują naśladować odgłosy wymienionych zwierząt. Chętne dzieci mogą nauczyć się wierszyków na pamięć.

 

źródło: https://logopatka.pl/wesole-zwierzatka-wierszyk-piosenka-dla-dzieci/

Zadanie 

CELE: rozwijanie myślenia przczynowo- skutkowego

 

Zapraszamy do zapoznania się z obrazkami poniżej. Co one przedstawiają? Spróbujcie opowiedzieć histryjkę własnymi słowami. Chętne osoby mogą wydrukować obrazek i go pokolorować.

 

Zadanie 

CELE: obserwacja rozwoju rośliny, dbałość o otoczenie (lekcja praktycznego życia)

 

Zachęcamy do założenia rodzinnego kącika wiosennych roślinek. Do tego zadania wykorzystujemy, to co mamy w domu, np. żyto, rzeżuchę, cebulę, pietruszkę. Sadzimy, codziennie pielęgnujemy i obserwujemy efekty swojej pracy. Chętni mogą prowadzić dzienniczek, w którym będą rysować, bądź fotografować etapy wzrostu rośliny.

 

 

Propozycja do samodzielnej pracy

 

Chętnych Rodziców zapraszamy do skorzystania z oferty ćwiczeń strony internetowej Matzoo.

Link do strony: https://www.matzoo.pl/

Na stronie wybieramy zakładkę "zerówka" i klikamy na wybrane zagadnienie z edukacji matematycznej.

 

 

Kochani Rodzice!

Dla wszystkich chętnych, którzy szukają inspiracji do zabaw z dziećmi podczas ferii zimowych,

czy też z przyczyn choroby muszą pozostać w domu zapraszamy do wspólnego kodowania

i udziału w projekcie edukacyjnym 

Zimowe zadania bez nudy - projekt edukacyjny”. 

 

Propozycje zadań w formie on-line z wykorzystaniem genial.ly

 

„Zima...zima...zima...”

 



W zaproponowanym zadaniu dzieci odszukają śnieżynkę, która nie będzie pasowała do pozostałych, następnie ułożą puzzle, które będą punktem wyjścia do rozmowy o sportach zimowych. Na końcu poćwiczą pamięć próbując ułożyć śnieżynki na właściwych miejscach.

 

Link do genial.ly:

https://view.genial.ly/5fecf80c6157fe0d69199527/presentation-zimazimazima

 

 

„Budujemy karmnik"

 

 

W tej aktywności dzieci zbudują karmniki na podstawie podanych wzorów. Następnie sprawdzą, które z widocznych na zdjęciach ptaków zimują w Polsce. Obejrzą też film o różnych gatunkach ptaków. Powyżej zdjęcie jednej z propozycji dostępnych zadań.

 

Link do genial.ly:

https://view.genial.ly/5ff0492c0b20490d8d3921f5/interactive-content-budujemy-karmnik

 

„Zabawy z symetrią”

 

 

W przygotowanym zadaniu będą na dzieci czekały zimowe obrazki na wirtualnej macie do kodowania...a właściwie tylko połówki obrazków...za stworzenie ich symetrycznej części będą już odpowiedzialne dzieci. Powyżej zdjęcie jednego z zadań dostępnych po kliknięciu na czerwoną strzałkę.

 

Link do genial.ly:

https://view.genial.ly/5ff093ada4c36c0d86fffc44/interactive-content-zabawy-z-symetri

 

 

„Zimowe projektowanie...”

 

 

 

Deski snowboardowe mają różne kolory i wzory, jedne są jednolite, inne wielobarwne, jedne mają delikatny wzór, inne charakterystyczny, rzucający się w oczy. A jaka będzie zaprojektowana przez dziecko deska? To już zależy tylko od jego wyobraźni.

 

Link do genial.ly:

 https://view.genial.ly/5ff0e843a4c36c0d86000301/interactive-content-zimowe-projektowanie

 

Dla tych Państwa, którzy wybiorą formę offline zapraszamy do skorzystania z materiałów umieszczonych w linku poniżej:

link: https://drive.google.com/drive/folders/1FdKhUY5if0kfhBvNF9xpDUW2gUTmiItE

 

źródło: autorką projektu jest p. Anna Świć

Orgranizatorzy: Kodowanie na dywanie Anna Świć, Fundacja rozwoju edukacji cyfrowej, EduSense Spółka Akcyjna