Drodzy Rodzice!
Przez wzgląd na nadzwyczajną sytuację, w jakiej się znajdujemy, codziennie będziemy umieszczać na stronie zagadnienia i zadania, które mogą Państwo realizować z dziećmi w domu. Będą to zabawy, zagadki, nauka wiersza, czy propozycja zabaw ruchowych. W miarę możliwości będziemy umieszczać linki to ciekawych stron. Sedecznie zapraszamy do zakładek poświęconych j. angielskiemu, logopedii i gimnastyce korekcyjnej po lewej stronie, gdzie znajdą Państwo kolejne zadania i inspiracje do wykorzystania.
W ŚWIECIE KULTURY
Zadanie
CELE: ćwiczenia w uważnym słuchaniu
Zapraszamy do wysłuchania wiersza o pewnym artyście. Zastanówcie się, dlaczego był ciągle zatroskany? Co namalował? Dlaczego żona malarza bardzo się na niego rozgniewała? W jaki sposób pomógł mu lekarz?
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WGEjVFAZmqA
Zadanie
CELE: ćwiczenia motoryki małej, ksztaltowanie poczucia estetyki
Marzyliście kiedyś aby zostać malarzem? Zapraszamy do pracowni plastycznej p. Marty, która krok, po kroku pokaże nam jak stworzyć dzieło inspirowane słanwym malarzem C. Monet. Do tego zadania potrzebujemy białą kartę formatu A3 (bądź wykorzystujemy to, co mamy w domu), kolorowe kartki w odcieniach niebieskiego, klej, nożyczki, farby akwarelowe (bądź te, które mamy w domu), chusteczki higieniczne, papilotki od muffinek. Jesteście gotowi?
źródło: WSiP Plastyka - w pracowni malarza from WSiP - Nowoczesna Edukacja on Vimeo.
Zadanie
CELE: zapoznanie z muzeum, rozbudzenie zainteresowania
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym Nina opowiada, "Co to jest muzeum?". Zapamiętajcie jakie rodzaje muzeum wymienia dziewczynka. Jaki szczególny rodzaj muzeum omawia Nina w drugiej części filmu? Zapraszamy do odtworzenia pierszej i drugiej części filmu.
źródło: http://edu.nid.pl/materialy-edukacyjne/co-to-jest-muzeum
Dla zainteresowanych proponujemy wirtualny spacer po Muzeum Wsi Lubelskiej, czyli nasz Skansen.
Zadanie
CELE: doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10
Zapraszamy do zadań matematycznych na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10. Aby wykonać zadanie należy wpisać w pustą kratkę wynik. Następnie kliknąć "Enter". Link umieszczamy poniżej.
Wersja dla dzieci starszych:
Wersja dla dzieci młodszych:
Zadanie
CELE: ćwiczenia w przekraczaniu linii środkowej ciała, kształtowanie koordynacji obustronnej
Na zakończenie zabawa na pobudzenie naszej głowy. Przygotowujemy dwie karteczki lub podstawki pod kubek, klocki (to, co mamy w domu). Zaczynamy od poruszania się w przód, w tył i młynka.. Dokładna instrukcja dla Rodziców w filmie poniżej.
źródło: https://www.youtube.com/watchapp=desktop&v=zo8gBUfW4pg&list=UU72OjveK846Yfk_V4tiv2Tw&index=1&fbclid=IwAR33UNHbJjp3
_ZMXDyIz4zoCk0bt_HhwmEgxGR1i9KWmchb8DyrlsF3Qzaw
Zadanie
CELE: rozbudzenie ciekawości, odwołanie się do własnych doświadczeń
Dzisiaj rozpoczynamy zagadą. Rodzic czyta, a dziecko próbuje odgadnąć o jakim miejscu mowa.
Każdy widz w mroku w fotel się ściska.
W ciemnościach wielki ekran rozbłyska.
Na nim kreskówki, komedie, baśnie.
To je najlepiej oglądać właśnie!
(kino)
źródło: Planeta dzieci Przewodnik kierunkowy, wyd. WSiP s.62.
Zadanie
CELE: zapoznanie się ze sposobem tworzenia filmu rysunkowego
Zapraszamy na krótki film p. Romana Barana, w którym dowiecie się jak powstaje film rysunkowy zanim trafi do kina. Jesteście ciekawi?
Jak powstaje film animowany
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ifmOtDWIchs
Zadanie
CELE: ćwiczenia logicznegO myślenia
Do tego zadania przygotowujemy wspólnie z Rodzicami podpisy; aktor, reżyser, kostiumograf, kamerzysta. (Dzieci z zerówki otwierają książki na stronie z tym zadaniem). Wykonujemy polecenie umieszczone poniżej. Dzieci, które nie mają naklejek umieszczają własne podpisy.
źródło: Planeta dzieci, sześciolatki, s.8.
Zadanie
CELE: rozwijanie motoryki małej
źródło: Planeta dzieci, sześciolatki, s.8.
Zadanie
CELE: przygotowanie dłoni do pisania, ćwiczenia koncentracji
Zapraszamy do skorzystania z animacji, która ma na celu przygotowanie dłoni do pisania "f". Chętne osoby odtwarzają i wodzą paluszkiem w powietrzu/ na kolanie/ na plecach kogoś z rodziny przedstawiony wzór.
źródło:https://www.wsip.pl/naukazdalna/zasoby/planeta-dzieci-pieciolatek/?aitem=10411,2047
Zadanie
CELE: śpiewanie piosenek z repertuaru przedszkolnego
Zapraszamy do zabawy ze śpiewem "My muzykanci Konszabelanci". Dla przypomnienia tekst umieszczamy poniżej. W momencie pojawienia się danego instrumentu (nagranie utworu), naśladujemy grę na nim. Próbujemy?
Tekst piosenki:
"Jestem muzykantem, konszabelantem,
my muzykanci konszabelanci,
ja umiem grać- my umiemy grać..."
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fQZ0BL1JJS4
Zadanie
CELE: ćwiczenie spostrzegawczości, układanie sekwencji
Zapraszamy do dokończenia sekwencji. Aby wybrać daną figurę klikamy na nią. Następnie przechodzimy na kolejną stronę kilkając na "dalej". Link do gry umieszczamy poniżej.
Link: https://eduzabawy.com/cwiczenia-online/przedszkole/sekwencje/
Zadanie
CELE: przybliżanie teatru cieni
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego przedstawienia autortswa Teatru Groteska. Tym razem aktorem będzie cień.
Teatr cieni- „Chory kotek”.
Wysłuchajcie uważnie i powiedzcie Rodzicom:
- Dlaczego kotek był chory i gdzie leżał?
-Kto przyszedł do kotka i jakie podał zalecenia?
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=m8aUE7C_tQA
Zadanie
CELE: rozwijanie wyobraźni twórczej
Zachęcamy do wspólnego przygotowania afiszu- czyli plakatu na przedstawienie pt.”Chory kotek”. Do tego zadania przygotowujemy duży karton, może wycinki z gazet i coś do rysowania; kredki, flamastry (to, co mamy w domu). Pamiętajcie aby na plakacie pojawiło się jak nawięcej informacji.
Zadanie
CELE: rozwijanie aktywnosci słownej
Pewna rodzina wybrała się do teatru na przedstawienie. Spróbuj razem z Rodzicami ją opowiedzieć. Rodzic czyta, a Dzieci uzupełniają luki zaznaczone obrazkami. Starsze Dzieci próbują czytać wspólnie z Rodzicami.
Jak myślicie, co to za baśń? Jakie mogło być zakończenie?
Zadanie
CELE: zapoznanie się z budową współczesnego teatru
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, w którym prezentowane są poszczególne miejsca w teatrze. Jak myślicie, jak nazywa się miejsce, gdzie odbywa się spektakl? A gdzie siedzą widzowie? Odpowiedzi na pytania znajdziecie w prezentacji.
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY
Zadanie
CELE: rozwijanie orientacji przestrzennej
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem na karcie pracy.
Zadanie
CELE: ćwiczenia grafomotoryczne dłoni
Doprowadź każdego widza do jego miejsca.
Zadanie
CELE: przybliżenie miejsca kultury- teatru, zdobywanie doświadczeń
Niestety nie możemy wybrać się osobiście do teatru ale zapraszamy na wspólny spacer- wirtualnie po Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Zaczynami po kliknięciu w interesujące nas miejsce np. Widownia (lewa strona). Na samym dole mamy możliwość wyboru piętra, a jeśli interesują nas konkretne miejsca na zewnątrz, klikamy na żółte kółeczka umiejscowione przed budynkiem. Życzymy udanego zwiedzania!
Link: https://teatrwkrakowie.pl/wirtualnyspacer/index.php
Zadanie
CELE: wykorzystywanie wiedzy w praktyce, ćwiczenia z zakresu ed. językowej
A teraz propozycja zadań dla dzieci starszych. Rodzic czyta krótkie opowiadanie, a dzieci uważnie słuchają. Po wysłuchaniu zachęcamy do wykonania przygotowanych ćwiczeń. Przejdziemy do nich po kliknięciu zielonej strzałki umieszczonej w prawym, dolnym rogu strony. Aby przejść na stronę zadania klikamy na link umieszczony poniżej.
Link: https://www.ekreda.pl/public/view/6495617713963008
WIELKANOCNE ZABAWY
Zadanie
CELE: ćwiczenia motoryki małej, doskonalenie umiejętności sprawnego przeliczania
Wielkanocni goście – zabawa paluszkowa
Zapraszamy do wspólnej zabawy paluszkowej. Dziecko siedzi, a rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.
Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało? Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.
Zadanie
CELE: utrwalanie sylab ze spółgłoską B.
Sylabowe łączenie – sylaby ze spółgłoską B.
Aby wykonać zadanie należy połączyć ze sobą ilustracje zawierające taką samą sylabę lub takie same sylaby. Zakres sylab w ćwiczeniu:BO, BO, BU, BÓ, BE, BI, BY
źródło: https://centrumneuron.com/produkt/sylabowe-laczenie-sylaby-ze-spolgloska-b/
Zadanie
CELE: ćwiczenia spostrzegawczości, doskonalenie umiejętności odczytywania kodów.
Pokoloruj obrazek zgodnie z poleceniem na karcie pracy.
źródło: https://centrumneuron.com/produkt/sylabowe-laczenie-sylaby-ze-spolgloska-b/
Jako propozycję na dzisiaj polecamy start nowego cyklu podcastów "Strefa rodzica" stworzonego przez Polskie Radio. Znajdą tam Państwo ciekawe podcasty dla siebie obejmujące tematykę z zakresu prawo rodzinnego i opiekuńczego, zdrowia, psychologii, oraz odpowiedzialnego rodzicielstwa. Dla najmłodszych na stronie znajduje się wiele ciekawych propozycji bajek w formie słuchowisk. Poniżej umieszczamy linki, które przeniosą nas w wybrane miejsce.
Link do ramówki: https://www.polskieradio.pl/18/5575/
Link do biblioteki podcastów: https://podcasty.polskieradio.pl/search/
Link do strony: https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom
Zabawa ruchowa Turlające się jajo
CELE: rozwijanie koordynacji ruchowej, zdobywanie świadomości ciała
Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką . Turla się we wskazaną przez rodzica stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi. Uważa, aby nie zderzyć się z przeszkodą( rodzeństwo, poduszki rozłożone na podłodze) – wtedy pisanka może pęknąć. Jeśli tak się stanie (dzieci zderzą się), rodzic podchodzi do dziecka, sprawdza, czy pisanka jest cała, lekko naciskając dziecko w rożnych miejscach. Stwierdza, że wszystko jest w porządku, i zabawa toczy się dalej.
Zadanie
CELE: utrwalanie zdobytej wiedzy, odwołanie się do własnych doświadczeń
Poniżej przedstawiamy interaktywną prezentację o tematyce wielkanocnej.
Zaczynamy po kliknięciu strzałki skierowanej w prawo. Aby pokazało nam się zadanie klikamy na widoczną strzałkę, bądź np. zajączka, odnośnik.
Zachęcamy do wspólnej zabawy!
źródło: https://view.genial.ly/60578904f3bc7f0da6b9943f/presentation-wielkanoc
Zadanie
CELE: doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
Zapraszamy do wspólnej nauki piosenki „Hopla, hopla”. Poniżej znajduje się tekst piosenki i nagranie utworu.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
1.Wskoczył zając do kurnika,
Zebrał jajka do koszyka.
Z nich pisanki zrobił sam
I w ogródku schował nam.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x2
2.Były w trawie i wśród liści.
Ozdobimy nimi dom,
Bo pisanki po to są.
Ref: Hopla, hopla, raz i dwa
Skacze zając hopsasa! / x4
źródło: https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c
Zadanie
CELE: rozwijanie myślenia konkretnego, wychwytywanie powtarzających się sekwencji
Polecamy zabawę „Pisankowe rytmy”. Do tego zadania potrzebujemy 5 jajeczek; mogą to być wycięte szablony z kolorowego papieru lub plastikowe/ styropianowe jajka. Wspólnie z Rodzicami, Rodzeństwem układajcie rytmy, jakie tylko przyjdą Wam do głowy!
Zadanie
CELE: ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalanie umiejętności przeliczania
WIELKANOCNE PRZELICZANIE
Przelicz ile jest zajączków, kurczaczków w pisance, koszyczków, kurczaczków z koszyczkiem i pisanek. Odpowiedzi zapisujemy w kratach poniżej poszczególnych obrazków lub na własnej kartce.
Propozycja do samodzielnej pracy
Dzisiaj propozycja dla starszych dzieci- zadania rozwijające umiejętności językowe. Wchodzimy na link umieszczony poniżej. Na stronie wybieramy ineteresujące nas zadanie. Platforma jest bezpłatna.
Link: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kursy/417/nauka-literek-online
Zadanie
CELE: doskonalenie motoryki dużej
Zapraszamy do wspólnego, wiosennego tańca. Rodzice wspólnie z dziećmi odtwarzają umieszczone poniżej nagranie. Do tańca będziemy potrzebować chusteczek, apaszek lub też możemy wykorzystać paski bibuły, wybór należy do Was. Film zawiera pokaz kroków. Dlatego każdy może dołączyć do wspólnej zabawy. Zapraszamy!
Wiosna, wiosenka!
źródło: Film autorstwa Zabawa- Taniec- Energia, link: https://www.youtube.com/watch?v=H2Sx4o2qCNM
Zadanie
CELE: ćwiczenia aparatu mowy
Przedstawiamy propozycję wierszyków rozwijających mowę dzieci. Rodzice czytają a dzieci powtarzają i próbują naśladować odgłosy wymienionych zwierząt. Chętne dzieci mogą nauczyć się wierszyków na pamięć.
źródło: https://logopatka.pl/wesole-zwierzatka-wierszyk-piosenka-dla-dzieci/
Zadanie
CELE: rozwijanie myślenia przczynowo- skutkowego
Zapraszamy do zapoznania się z obrazkami poniżej. Co one przedstawiają? Spróbujcie opowiedzieć histryjkę własnymi słowami. Chętne osoby mogą wydrukować obrazek i go pokolorować.
Zadanie
CELE: obserwacja rozwoju rośliny, dbałość o otoczenie (lekcja praktycznego życia)
Zachęcamy do założenia rodzinnego kącika wiosennych roślinek. Do tego zadania wykorzystujemy, to co mamy w domu, np. żyto, rzeżuchę, cebulę, pietruszkę. Sadzimy, codziennie pielęgnujemy i obserwujemy efekty swojej pracy. Chętni mogą prowadzić dzienniczek, w którym będą rysować, bądź fotografować etapy wzrostu rośliny.
Propozycja do samodzielnej pracy
Chętnych Rodziców zapraszamy do skorzystania z oferty ćwiczeń strony internetowej Matzoo.
Link do strony: https://www.matzoo.pl/
Na stronie wybieramy zakładkę "zerówka" i klikamy na wybrane zagadnienie z edukacji matematycznej.