Maria Filo

Praktyczne życie


          Pomoce do praktycznych ćwiczeń dnia codziennego odpowiadają naturalnemu pędowi dziecka ruchu, aktywnego działania. Prowadzą do ich koordynacji i zharmonizowania przez częste powtarzanie czynności.
Chodzi o wykształcenie pięknych ruchów i wyuczenie się konkretnych czynności potrzebnych w życiu codziennym. Element powtarzania jest w tym przypadku najistotniejsza, gdyż w trakcie powtórzeń zachodzi niezwykle ważna wewnętrzna praca w duszy dziecka. Powtarzając czynności początkowo dziecku nie zależy na konkretnym celu. Sprawia mu radość sama czynność. Może wielokrotnie wycierać stolik z kurzu, pomimo tego, że już dawno jest czysty albo przelewać wodę z naczynia do naczynia, lub zapinać guziki w ramce zapięć. Efekt powtarzania zauważyła M. Montessori już u małych dzieci w wieku poniemowlęcym. Taka forma uczenia się jest charakterystyczna dla dzieci młodszych.
Praktyczne ćwiczenia służą z jednej strony koordynacji, harmonii ruchów, wyuczeniu się konkretnej umiejętności ale także zastosowania jej w życiu. Gdy dziecko np. potrafi sprawnie przelewać wodę z jednego naczynia do drugiego, tym chętniej naleje sobie samodzielnie kompot, czy zupę z wazy do talerza. Gdy zawiąże kokardkę w ramce, to nabędzie motywację do zawiązania sznurowadła we własnych lub cudzych butach a następnie będzie umiało wywiązać piękną kokardę na prezencie. Ćwiczenia te mają też dużo głębszy sens, uczą samodzielności, wytrwałości, wiary we własne siły, silnej woli, szacunku do przedmiotów, ludzi, zwierząt i całego świata.
Jednym z ćwiczeń praktycznego życia jest samodzielne komponowanie sobie śniadania z przygotowanych produktów. Na początku dziecko w łazience myje ręce, nakrywa do stołu przynosząc po kolei: podkładkę, talerzyk, nóż, kubek z piciem. Każde dziecko decyduje o tym jakiego rodzaju kanapkę  sobie przygotuje. Po skończonym posiłku sprząta: odnosi talerzyk, ewentualne resztki wyrzuca do kosza, odnosi kubek na tacę, strzepuje okruszki z serwetki do kosza i odkłada podkładkę, dosuwa krzesełko do stolika. Śniadanie, które dzieci samodzielnie zrobi smakuje lepiej!